Eigenlijk is leren helemaal niet leuk, en toch hou ik ervan!

leren is niet leuk

Waarom is leren eigenlijk helemaal niet leuk? Omdat het vaak gepaard gaat met angst en ongemak. Soms zelfs blinde paniek en een gevoel van ‘dat leer ik nooit!’

Verder geeft leren altijd een (gedrags)verandering. En elke verandering, ook veranderingen die bijdragen aan een verbetering, is spannend. Mensen zijn van nature gewoontedieren en hebben veelal een hekel aan veranderingen. Zowel voor zichzelf maar ook voor hun directe omgeving.

Het komt regelmatig voor dat iemand zelf iets wil leren of veranderen maar daarbij helaas weinig steun ontvangt uit zijn/haar directe omgeving. Om daadwerkelijk iets te gaan leren is motivatie nodig, een reden om in actie te komen.

Pijn of verlangen

Er zijn twee goede redenen om te willen veranderen c.q. iets te willen leren of afleren. Dat is het ervaren van pijn/ongemak of het hebben van een verlangen. Het krachtigst is het als men intrinsiek gemotiveerd is, dat wil zeggen dus echt uit zichzelf en voor zichzelf iets wil leren/veranderen. De kans van slagen is dan het grootst.

Maar ook een extrinsieke motivatie kan bijdragen aan de leer-/veranderbereidheid. Denk maar aan een kind die iets leert omdat het daarna een beloning krijgt. Maar ook bij werknemers als zij een salarisverhoging kunnen krijgen na het behalen van een bepaald diploma.

En uiteindelijk zijn ook die extrinsieke behoeftes weer gevoed door intrinsieke behoeftes. Salarisverhoging is een extrinsieke prikkel maar appelleert bijvoorbeeld aan de behoefte meer geld te besteden te hebben om een intrinsieke behoefte te vervullen.

Motivatie

De pijn of het verlangen moet sterk genoeg zijn om;

  1. het inzicht te geven iets te herkennen en erkennen als pijn of verlangen.
  2. de wil te creëren hieraan iets te willen veranderen.
  3. de creativiteit om een oplossing te bedenken
  4. het planningsvermogen om dit te kunnen uitvoeren
  5. de moed om in actie te komen en de 1e stap te zetten
  6. het doorzettingsvermogen om door te zetten ondanks tegenslag/moeite
  7. de flexibiliteit om met veranderingen om te gaan (want veranderen zal je)
  8. de berusting dat het een noodzakelijke fase is waar je doorheen moet

Verbouwing

Tot op zekere hoogte kan je leren of een cursus/training/opleiding volgen vergelijken met een verbouwing in je huis.

Je hebt bijvoorbeeld een oude keuken die te laag en onpraktisch is. Elke keer als je gaat koken erger je je aan het feit dat je weinig bewegingsruimte hebt en je in allerlei bochten moet wringen om spullen te kunnen pakken. Bovendien krijg je last van je rug van dat lage aanrecht, die was misschien 30 jaar geleden hoog genoeg maar niet meer voor mensen van jouw generatie.

Tijd voor actie

Als je dan voor de zoveelste keer je hoofd stoot ben je er helemaal klaar mee en besluit je “én nu ben ik het zat en wil ik een nieuwe keuken!” Eenmaal dit besluit genomen voel je je goed en gaat enthousiast aan de slag met een plattegrond tekenen en met Pinterest aan de slag voor inspiratie.

Op enig moment heb je jouw plattegrond gereed en ben je klaar om daad bij woord te voegen om naar het keukencentrum te gaan. Al is het best een stap want je gaat twijfelen of je wel zoveel geld hieraan wilt uitgeven. Mensen in je omgeving verklaarde je tenslotte ook al voor gek ”je gaat toch niet zoveel geld uitgeven, die keuken is goed nog genoeg” Maar je denkt aan de keren dat je je hoofd hebt gestoten (en je tenen ook) en stapt naar binnen. Enthousiast laat je jouw plattegrond enthousiast zien aan de verkoper en vertelt wat je in gedachten hebt.

Omgaan met tegenslag

Helaas moet de verkoper je teleurstellen, jouw mooie plan is technisch niet uitvoerbaar omdat de leidingen etc. niet in deze opstelling aan te sluiten zijn. Je bent teleurgesteld en voelt de moed in je schoenen zakken.

Na een paar minuten vraag je je af of het misschien mogelijk is als je een bepaalde aanpassing doet. Je vraagt het aan de verkoper en die vindt het een uitstekende oplossing. De keuken wordt besteld en de afspraak voor het monteren wordt ingepland. Er is geen weg terug bedenk je je met enige zorg.

Paniek

Tijdens de dagen van de montage wordt jouw oude keuken helemaal uitgebroken, en je schrikt van alle troep die het geeft. Gedurende de dagen lopen de monteurs tegen wat onverwachte problemen aan, je raakt in paniek en denkt “help waarom wilde ik dit?! Als het maar goed komt!”

Naarmate de dagen vorderen begin je iets verbetering te zien en krijg je weer vertrouwen. En aan het einde van de montagedagen heb jij een fantastische mooie keuken (waar iedereen eigenlijk jaloers op is). Waarin je héérlijke maaltijden met veel plezier kan maken. En terwijl je je hoofd en tenen niet meer stoot zucht je “Het waren pittige dagen en ik had er soms hélemaal geen vertrouwen meer in dat het goed kwam. Sterker nog ik kon mijzelf wel voor mijn hoofd slaan waarom ik überhaupt dit had bedacht. Maar uiteindelijk is het hélemaal wat ik wilde bereiken. En ik zou het weer opnieuw doen (weliswaar een beetje anders want ik heb van een aantal fouten geleerd, dus die zou ik niet meer maken). Wat dat aangaat kan de badkamer eigenlijk ook wel een keer gemoderniseerd worden ………..”

Eindresultaat

En zo gaat het met leren eigenlijk hetzelfde. Leren is vaak helemaal niet leuk als je er middenin zit, maar het eindresultaat in ieder geval wel. Of het nu een beroepsopleiding is of een stoppen-met-roken cursus.

En achteraf terugkijkend op de cursus (of verbouwing) zie je ineens mooie leerzame momenten die je niet had willen missen. En dat maakt leren uit eindelijk toch wel leuk!